تلفن تماس : 82233260

آسیب های اجتماعی دانشگاه ها نتیجه بی‌توجهی به سند دانشگاه اسلامی


08 خرداد 1399 170 بازدید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین به نقل از تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس ، سیده فاطمه فیروزآبادی ، مسئول فرهنگی اتحادیه دفتر تحیکم وحدت ، با اشاره به اظهارات اخیر معاون فرهنگی وزیر علوم مبنی بر ارزیابی دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی گفت: اگرچه دانشگاه های ایران از لحاظ آموزشی و پژوهشی  در سطح جهان از مرتبه خوبی برخوردارند اما فضای رخوت زده و آسیب های اجتماعی بسیار زیادی که در سالهای گذشته دامن گیر دانشگاه شده را نمی‌توان انکار کرد و در واقع این اتفاق، برون‌داد اهمال در پرداختن به سندهایی چون سند دانشگاه اسلامی است.

فیروزآبادی افزود: در سال‌های گذشته نهادهای اجرایی ، با درمان‌های موضعی و کوتاه مدت برای مشکلات آموزشی و فرهنگی، به جای درمان ریشه های این معضلات و اصلاح سیاستگذاری های اصلی ، روز به روز جراحت زخم های محیط دانشگاه را عمیق تر کرده اند. 

وی در ادامه گفت : نهادهای اجرایی پس از ابلاغ اسناد دانشگاه اسلامی، موظف شدند مسیر حرکت خود را متناسب با اهداف اسناد ابلاغ شده معین کنند، این در حالی است که بسیاری از بندهای این سند سالهاست مورد غفلت واقع شده است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص سند دانشگاه اسلامی مطرح است ، ایجاد سازوکار نظارتی است. نهاد های اجرایی ای که وظیفه عملیاتی کردن اسناد را دارند باید بدانند تا چه سالی باید در چه نقطه ای قرار داشته باشند.

وی افزود: در این سند نهادهای پنچ گانه وظیفه اجرایی کردن سند را بر عهده گرفته اند، این درحالی است که تا امروز گزارشی متقن از عملکرد این نهادها در راستای اجرایی کردن سند منتشر نشده است و هیچ راه مطالبه ای هم از این نهاد ها و دولت ها وجود ندارد. زیرا درخصوص نهادهای عملیاتی، وظایف به شکل جداگانه در سند محول نشده و هم چنین برای اجرایی شدن سند بازه زمانی خاصی در نظر گرفته نشده است، حال آنکه عدم وجود ضمانت زمانی، مانع وجود ابزار نظارتی بر ساز و کار اجرایی شدن سند شده است.

فیروزآبادی گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه پس از سکونی که از ناحیه نهاد های اجرایی برای ارائه طرح هایی متناسب با سند مشاهده کرد، تلاش به تهیه و ابلاغ پیشران‌هایی کرد که متشکل از بندهای مهمی از سند بوده و عملیاتی شدن آن را، عملیاتی شدن حجم خوبی از سند می‌دانست. این پیشران ها اگر چه که از بندهای مهمی از سند انتخاب شده بود، اما اجرایی شدن آن همچون سند ناکام باقی ماند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحیکم وحدت افزود : یکی از مهمترین دلایلی که نهادهای اجرایی را مجبور به اجرایی کردن پیشران ها نمی کرد ، عدم وجود ضمانت اجرایی زمانی بود. هر بند پیشران به یک یا دونهاد خاص واگذار شده بود، اما مشخص نبود که نهاد مربوطه دقیقا تاچه سالی باید چه کاری انجام دهد تا خواسته پیشران را برآورده کرده باشد.

در ادامه یادآور شد: در کنار این‌ها ، ما در مصاحبه ای که برای نشریه ای که درباره دانشگاه اسلامی تهیه کردیم با آقای پژمان‌فر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم ، ایشان هم اذعان کردند که مجلس برروی سند دانشگاه اسلامی کار خاصی انجام نداده است. حال آنکه مجلس در قامت یک قوه ناظر بر عملکرد وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانست خلع نظارتی شورای اسلامی شدن دانشگاه را در راستای عملیاتی شدن قسمتی از مشکلات مرتبط با سند پر کند.

فیروزآبادی با بیان اینکه اهمال نهادهای اجرایی و در کنار آن ، ضعف ساختارهای نظارتی در مصوبات باعث شد که اجرایی شدن سند در حد مصاحبه های گاه به گاه مسئولین اجرایی تقلیل پیدا کند، اظهار داشت: اخیراً مصاحبه‌ای از معاون فرهنگی وزارت علوم منتشر شد که در آن وعده پرداختن به سند دانشگاه اسلامی داده شده بود در کنار تمام مشکلاتی که ذکر شد به نظر می‌رسد بهترین پیشنهاد به وزارت علوم و سایر نهادهایی که ملزم به اجرایی کردن این سند باشند،این است که اعلام کنند تا چه‌ زمانی ، چند درصد از پیشران‌های محول شده را عملیاتی خواهند کرد.

وی افزود: این کار کمک می کند، که با ایجاد یک نظارت شفاف بر نحوه اجرایی شدن سند، عملیاتی شدن آن کما فی السابق در حد صحبت باقی نماند و یا اینکه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با تعیین زمانی مشخص برای اجرایی شدن بندهای پیشران این ابزار نظارتی را بر نهادهای عملیاتی به وجود بیاورد.

فیروزآبادی تصریح کرد: مطابق با آخرین جلساتی که با بعضی از اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه ها داشتیم ، پس از گذشت ۷ سال از ابلاغ سند، هنوز شاخصی برای سند تعیین نشده بود. حال آنکه مطابق بند ۴و۸ پیشران های ابلاغ شده، وزارت علوم موظف به تدوین شاخص های فرهنگی و آموزشی بوده است.

وی افزود: اهمال در تدوین شاخص برای سند باعث شده است که پایشی از شرایط فعلی دانشگاه در دست نباشد، در نتیجه سیاست های اساسی در خصوص مسائلی چون آسیب های اجتماعی متناسب با  اولویت های اصلی دانشگاه اجرایی نشود.

ایشان اضافه کرد: پیشنهاد می شود در گام اول شورای اسلامی شدن دانشگاهها و نهادهای اجرایی تمرکز خود را بر تدوین شاخص‌های سند گذاشته و یک پایش دقیق از شرایط فعلی و اولویت های موجود به دست بیاورند. حال آنکه نظارت بر نحوه اجرایی شدن سند و میزان موفقیت سیاست های راهبردی جز از طریق پایش شاخص ها و ارائه نتایج آن امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: پرداختن به رابطه علم و صنعت که سالهاست درد اصلی محیط‌های آموزشی شده است نیز ، از اولویت‌های موجود به شمار می‌رود.

‌ این فعال دانشجویی یادآور شد: دانشگاهی که قرار بود متخصصین متعهد به فضای اجتماعی را تربیت کند ، حال به وسیله سیاست های نیمه کاره اساتیدش را برای ارتقا، مجبور به تولید مقالاتی می کند که فرسنگ ها با آنچه نیاز جامعه است فاصله دارد. حال آن که مطابق با بند ۱۴ پیشران هایی که  وزارت علوم وظیفه اجرایی کردن آن ها را داشت، باید نظام همکاری دانشگاه و بخش های مختلف جامعه تدوین و اجرایی می شد.

وی اظهار داشت: فرهنگ در فضای دانشگاه به ابزاری بدل شده است که برای کنترل آرامش فضای سیاسی دانشگاه، مدام در بسط و قبض قرار می گیرد و این اهمال در رسیدگی به آسیب های اجتماعی به زودی به بحرانی جدی برای محیط آموزشی بدل خواهد شد.

مسئول فرهنکی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت : مسئله هایی که به آن اشاره شد گوشه‌ای از پیشران‌ها و مصوباتی بود که نهادهای اجرایی و عملیاتی کردن آن می‌توانستند حجم زیادی از مشکلات دانشگاه را حل کنند.

وی در خاتمه گفت: حال با توجه به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم مجدداً از نهادهای اجرایی درخواست می‌کنیم که با ایجاد ضمانت اجرایی زمانی ، این تضمین را به فضای نخبگانی بدهند که در ادامه کار اهمالی در خصوص عملیاتی کردن سند صورت نخواهد گرفت و راه را برای نظارت مردمی بر این روند باز کنند. 

نظرات کاربران 0 نظر